
DRAFT 1 

The Climategate Affair
Brent Ranalli, 2012

Prepublication draft of "CRU Email Controversy" in Climate Change: An 
Encyclopedia of Science and History, ed. Brian C. Black et al. (ABC-CLIO, 2013)

In November 2009, a trove of thousands of emails and other electronic files belonging to 
members of the Climatic Research Unit (CRU) at the University of East Anglia (UEA) in 
Norwich, England, was released to the public by one or more anonymous hackers. The 
result, dubbed Climategate, was a major media event. Concern about possible misconduct 
by scientists at the CRU and elsewhere, based on the contents of the emails, led to several 
official investigations. These investigations cleared the scientists of allegations of fraud, 
but found that the CRU and UAE had not complied with the letter and spirit of the 
United Kingdom's Freedom of Information Act, and made other criticisms as well. The 
episode led to a wider debate about the dissemination of scientific data and the peer 
review process. 

The hackers initially released approximately 4,660 files, including 1,073 email files 
(many of which include chains of earlier correspondence), plus documents, data files, 
and computer code.  The emails were not a random selection: they predominantly discuss 
professional matters, and most involve a handful of senders and receivers, including 
CRU director Phil Jones, CRU deputy director Keith Briffa, and U.S. colleagues Michael 
Mann, Ben Santer (a CRU graduate), and Tom Wigley (a former CRU director). The 
primary emails span a period from March 1996 to November 2009, but some of the email 
chains embed messages from as early as 1991.  

The hack occurred, or culminated, sometime between November 12, the date of the final 
email, and November 17, when the hack was revealed. Though there was early 
speculation that the hack could have been as simple as downloading information 
accidentally discovered on a public server or even deliberately leaked by CRU staff, the 
official police investigation confirmed that it was "a sophisticated and carefully 
orchestrated attack" on the CRU's servers. In the weeks preceding the final attack, the 
CRU servers had been probed and compromised multiple times from IP address located 
in seven different countries, and the hacker(s) altered web logs to try to leave a false trail. 
The dissemination of the stolen files also involved sophisticated anonymous use of open 
servers in multiple countries. The police closed their investigation in July 2012 without 
having identified a suspect.  

The initial release of the files in November 2009 coincided with the run-up to the 
Copenhagen Climate Change Conference. This fact and the fact that additional files 
apparently from the same trove were released in 2011 at the time of the Climate Change 
Conference in Durban (a release that created less of a sensation but was dubbed 
Climategate 2.0 by the media) suggest that the intention of the hacker(s) was to 
undermine or distract media attention from those climate policy discussions.



DRAFT 2 

In the initial release, the hacker(s) first tried to disseminate the files on RealClimate, a climate 
scientists’ blog. affiliated with Michael Mann. On the morning of November 17,  the hacker(s) 
compromised the RealClimate server and prepared a draft post with an announcement and a 
link to a zipped file on a Russian server. The hacker(s) also uploaded the entire zipped file 
onto the RealClimate server, and put a link to that location in a  comment at ClimateAudit, a 
blog belonging to Stephen McIntyre, a prominent Toronto-based skeptic. The RealClimate 
editor quickly took down the unauthorized post and the files and notified the CRU. Later the 
same day, the hacker(s) posted more announcements and links to the Russian server in 
comments at a handful of blogs run by U.S. skeptics. By November 19, the skeptical blogs 
were systematically downloading and commenting on the files, and by the following day, 
mainstream media were reporting the story. 

In the early days of the affair, skeptical bloggers and portions of the right-wing media 
scoured the emails for damaging and headline-catching phrases, and touted the emails as 
proof of scientific fraud, manipulation of the peer-review process, and corruption at the 
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). In some cases they cited the emails 
as proof that anthropogenic global warming was a hoax. UEA was slow to contact the 
police (November 20) and slower to issue a press statement (November 23). UEA 
emphasized that the hack was a matter for police investigation and refused to make CRU 
staff available to the press for comment.  

In the absence of vigorous assurances from the scientists of their innocence in the face of 
such grave accusations (with the notable exception of the scientists blogging at 
RealClimate), the response of the environmental community was muted and fragmented. 
UK environmental journalist George Monbiot deplored what he read in the emails and 
went so far as to call for Jones to resign. (Monbiot later backed off this stance as details 
about the context of some of the controversial emails emerged.) On the other hand, 
Elizabeth May of the Canada Green Party called the skeptics’ bluff, announcing that she 
had read through all the emails and found nothing as damning as was alleged.  

Several official investigations were launched in response to the apparent scandal. The 
House of Commons held hearings in March 2010. The UK Information Commissioner’s 
Office investigated compliance with information-access laws at UEA. The university 
commissioned two investigations of its own, chaired by Sir Muir Russell and Lord 
Oxburgh (the former investigation broad in scope, the latter focused on reviewing and 
critiquing the scientific output of the CRU). Across the Atlantic, Penn State University 
investigated the scientific conduct of Mann.  

Several of the most prominent issues raised during the scandal are discussed below. These 
include: (1) what the emails reveal about the climate scientists’ ongoing conflict with 
skeptics, especially over the issue of data openness; (2) allegations of scientific 
misconduct; (3) allegations of subverting the peer review process; (4) allegations of 
violating IPCC rules; and (5) allegations of violating UK information-access law. Where 
appropriate, salient findings from the official investigations are noted. 



DRAFT 3 

(1) The most immediately damaging revelation in the emails is the often disrespectful 
tone taken by some of the scientists when discussing intellectual opponents, especially 
climate skeptics (e.g., Jones’s comment on the death of a prominent Australian skeptic: 
“In an odd way this is cheering news!”)

Jones and others have publicly expressed regret about the tone of some of the released 
emails. Defenders of the climate scientists have pointed out that the tone of disrespect in 
the scientists’ private emails is easily outmatched by the vitriol, profanity, and even death 
threats that climate scientists have been subjected to.  

The emails reveal a siege mentality among the scientists, who understood that there were 
those who opposed their work on ideological grounds and were willing to misrepresent it 
at any opportunity, and that coordinated smear campaigns had been launched at their 
peers in the past. (The 1996-97 media crucifixion of Benjamin Santer in particular—
described well in the book Merchants of Doubt—sheds light on the scientists’ 
expectations and fears.) It is clear from the emails that the scientists viewed inquiries by 
skeptical amateurs such as McIntyre as motivated by a desire to harass, disrupt, and 
misrepresent, rather than legitimate scholarly intentions. 

In the analysis of  the Guardian’s Fred Pearce, Climategate is in essence a tragedy of 
misunderstood motives. So long having been victims of harassment by ideologically 
motivated skeptics and deniers, the scientists failed to recognize that some skeptics, such 
as McIntyre, had a legitimate interest in research. And the wall of defensive silence 
erected by the scientists to shield themselves convinced many skeptics that the scientists 
had something sinister to hide. 

As the emails show, frequently the conflict between scientists and skeptics revolved 
around access to data. Early requests were sometimes honored graciously, but as relations 
soured they were refused. Requests became demands, and finally Freedom of Information 
(FOI) requests. The hack itself, as a hostile “liberation of data,” can be seen as 
representing a late stage and culmination of this struggle. 

The emails reveal the scientists debating the best course of action when requests for data 
were made by hostile parties. At one extreme, Santer decided to put the entire set of data, 
calculations, and code pertaining to a 2008 paper in the public domain in order to be rid 
of McIntyre’s FOI requests. At the other extreme, the emails reveal that Jones was 
determined to deny skeptics access to CRU data as a matter of principle.  

Jones was able to deny some requests by invoking confidentiality agreements with other 
parties who had provided primary data. (These ranged from formal written agreements to 
verbal agreements and standard academic courtesy. When skeptics challenged CRU to 
produce particular agreements under FOI rules, some of the written agreements turned out 
to have been misplaced.) Jones also invoked intellectual property rights. He wrote to one 
skeptic that “even if WMO [World Meteorological Association] agrees, I will still not 
pass on the data. We have 25 or so years invested in the work.”  



DRAFT 4 

Another reason for the reluctance of some scientists to share data, especially intermediate 
calculations and computer code, has to do with the distinction between duplication and 
replication of results. The declared aim of some skeptics has been to “audit” the work of 
climate scientists: to review intermediate steps and calculations and scrutinize computer 
code in search of fraud or error. By contrast, the normal check on fraud and error in 
science is independent attempts to replicate results. This is in part because the reward 
structures and norms of academic science encourage scholars to perform original research 
and make new contributions to knowledge, not just pick apart the work of others. It is also 
in part a matter of academic civility: unless they have good reason to think otherwise 
(e.g., multiple failed replications), scientists generally operate on a default presumption of 
peers’ honesty and competence.  

If climate skeptics failed to conform to academic norms and civilities, climate scientists 
often failed to understand that skeptics were operating on different principles: so, for 
example, the peer-reviewed articles by McIntyre and his co-author Ross McKitrick 
criticizing Mann et al.’s “hockey stick” graph were frequently misunderstood as attempts 
to produce a superior temperature reconstruction, when their stated intention was only to 
show that Mann’s methods were flawed. 

For replication of results, sharing of primary data is enough. Indeed, sharing more than 
primary data could compromise the integrity of the replication process. The reluctance of 
Jones and others to share intermediate calculations and computer code reflected not only 
concern about intellectual property rights and a determination not to be bullied, but also 
an adherence to the norm of independent replication of results.  

Although the incentive structure of science promotes replication of results over 
duplication, another norm of science is open sharing of data, methods, and results. The 
Muir Russell review saw no reason why interested amateurs should not have an 
opportunity to study the evidence behind climate scientists' conclusions and 
recommended that the climate science community move toward fuller and more timely 
disclosure of data and methods associated with published research.  

(2) A number of allegations of scientific misconduct were raised in light of the emails. 
Many were connected to specific phrases found in specific emails.

The most notorious phrase to emerge from the emails was Phil Jones’s 1999 statement 
that he had “just completed Mike’s Nature trick of adding in the real temps to each series 
for the last 20 years (ie from 1981 onwards) amd [sic] from 1961 for Keith’s to hide the 
decline.” The quotation has been widely cited as evidence that Jones had “tricked” the 
public by “hiding a decline” in global temperatures. 

The context of Jones's email was that he had been preparing a graph of proxy temperature 
trends for a WMO publication. “Mike’s Nature trick” refers to a graph used in a 1998 
paper by Michael Mann et al. that superimposed actual measured temperatures at the end 
of a long graph of proxy temperatures. Jones’s graph adopted this “trick” of combining 



DRAFT 5 

actual and proxy data in one graph, and went a step further by using the actual temperature 
data to complete the 50-year smoothed series for each proxy data set.

The reason for cutting off Keith Briffa’s proxy tree-ring data in the 1960s, earlier than the 
other proxy data, is a phenomenon discussed extensively in the literature on temperature 
proxies, known as “divergence.” The Briffa tree ring data match measured temperatures 
closely from the mid-nineteenth century to the mid-twentieth century, and then they 
diverge: the tree rings indicate a decline while actual temperatures have risen. Jones’s graph 
omitted the spurious decline. He later explained to an interviewer that “it was absolutely 
necessary to remove the incorrect impression given by the tree rings that temperatures 
between about 1960 and 1999 (when the email was written) were not rising, as our 
instrumental data clearly showed they were.” The exact cause of the late 20th century 
divergence is not known, and this fact casts some doubt on the reliability of tree ring data as 
a proxy for temperature in earlier periods. Again, this is extensively discussed in the 
literature.  

The House of Commons and the Muir Russell review were satisfied that there was nothing 
inherently improper about truncating the proxy data set where it was no longer reliable or 
combining proxy and actual temperatures in one time series. The Muir Russell review 
chastised Jones, however, for not adequately explaining these procedures in the WMO 
publication.  

Another controversial email statement came from Kevin Trenberth of the National Center 
for Atmospheric Research: “The fact is that we can't account for the lack of warming at the 
moment and it is a travesty that we can't.” This was widely cited as evidence that climate 
scientists were secretly in doubt about global warming. 

The context of the quotation is a discussion of tracking the effects of oceanic and 
atmospheric oscillations. Trenberth was criticizing what he saw as inadequacies in current 
climate monitoring systems, specifically in their ability to pinpoint energy transfers. The 
adequacy of climate models was not under discussion; nor was the theoretical basis of 
understanding and explaining climate change. 

It should be noted that in the chain of emails, Trenberth’s view was a minority view, so his 
criticism of the state of climate monitoring cannot be taken as representative of the views of 
the climate science community. It should also be noted that Trenberth’s critique of the state 
of climate monitoring was not a secret. Trenberth laid out his critique in an August 2009 
article. 

A third quotation that became notorious was from Michael Mann: “It would be nice to try 
to ‘contain’ the putative ‘MWP.’” This statement was widely cited as indicating some 
sinister intention, such as a desire to suppress (“contain”) the idea of, or evidence of, 
medieval warming.  

That Mann doubts the existence of a global Medieval Warming Period (MWP) is well 
known. But the email does not discuss evidence of medieval warming or the sharing or 
suppression of evidence. In context, the word “contain” refers to the scope of a proposed 



DRAFT 6 

temperature reconstruction—making sure it reaches far enough back in time to capture 
any trend that could be considered medieval warming. The larger passage reads: 

What I had in mind [was] a plot of various of the most reliable . . . regional proxy 
temperature reconstructions around the Northern Hemisphere that are available 
over the past 1-2 thousand years to convey the important point that warm and cold 
periods where [sic] highly regionally variable. . . . I think that trying to adopt a 
timeframe of 2K, rather than the usual 1K, addresses a good earlier point . . . , that 
it would be nice to try to "contain" the putative "MWP", even if we don't yet have 
a hemispheric mean reconstruction available that far back. 

A fourth widely cited quote can be taken at face value: “It seems to me that Keenan has a 
valid point.” Tom Wigley wrote this upon learning of problems that skeptic Doug 
Keenan had identified in a 1990 paper, co-authored by Jones, on urban heat island effect. 
The paper had stated with confidence that there had been “few, if any, changes in 
instrumentation, location or observation times” at the dozens of Chinese monitoring 
stations where the data had been gathered. Investigation by Keenan and others cast doubt 
on the accuracy of the statement: records from the monitoring stations did not appear to 
be complete, and where records existed they sometimes showed significant changes in 
location. A formal complaint by Keenan against Jones’s co-author Wei-Chyung Wang, 
who had compiled the data for the team, led to an investigation of Wang’s conduct by the 
University at Albany.  

The emails from the period reveal that Jones was given conflicting advice by colleagues: 
to go on the offensive, or to ignore Keenan. But they also reveal that Wigley, for one, 
thought that Keenan’s allegations had merit: “Seems to me that Keenan has a valid point. 
The statements in the papers that he quotes seem to be incorrect statements, and that 
someone (W-CW at the very least) must have known at the time that they were 
incorrect.” He thought that correcting the misstatement in the original paper would have 
resolved the whole issue. “Why, why, why did you and W-CW not simply say this right 
at the start? Perhaps it's not too late?” As the director of the CRU at the time when Jones 
had been engaged in the research, Wigley wrote, he felt personally responsible for its 
integrity.  

Although Jones and his coauthors did not issue a correction to the 1990 paper, in 2008 
Jones published a new analysis on the same topic. In the wake of Climategate, he 
publicly acknowledged that “the stations probably did move,” and that the loss of 
documentation about the stations was “not acceptable . . . not best practice.” 

In addition to allegations arising from specific emails, the scandal raised general 
questions about the integrity of climate research. The three academic investigations made 
inquiries into the subject.  

Lord Oxburgh’s Science Advisory Panel was charged with evaluating the scientific 
integrity of the CRU’s research program. After reviewing the research behind eleven 



DRAFT 7 

significant CRU publications, the panel concluded that it had found “no evidence of any 
deliberate scientific malpractice.” The panel criticized what it viewed as inadequate 
record-keeping policies and practices and remarked that “it is very surprising that research 
in an area that depends so heavily on statistical methods has not been carried out in close 
collaboration with professional statisticians.” 

The Muir Russell review was the most thorough of all the official investigations. 
Although, as noted above, this review criticized CRU staff for what it perceived as “a 
consistent pattern of failing to display the proper degree of openness,” it also concluded 
that it found no evidence to cast doubt on “their rigour and honesty as scientists.” In one 
case the review tested allegations that the CRU had falsified recent global warming trends 
by (successfully) replicating the CRU’s temperature trends analysis, using data from 
public sources and independently programmed code.  

Penn State University, Mann’s employer, established a committee to determine whether 
Mann had engaged in “research misconduct,” as defined by university policy. After 
reviewing the released  emails and Mann’s own email archive, and conducting interviews, 
the committee concluded that it had found no evidence of misconduct. 

(3) A major allegation to emerge from the scandal was subversion of the peer review 
process: specifically, that prestigious climate scientists threw their weight around 
inappropriately to prevent skeptical papers from being published or punish journals that 
gave them a voice.

In the opinion of the Muir Russell review, the expression of candid and strongly 
opinionated views about journals and articles, such as were found in the emails, is not 
unusual in science and is not in itself an indication of misconduct. The review investigated 
several cases in detail, and did not find that CRU staff or other scientists had exerted any 
improper influence on journal editors. 

The Climategate scandal provoked some serious thought about the institution of peer 
review in the scientific community at large, and provided an opportunity to educate the 
public about how peer review works, the range and diversity of peer review practices, and 
what sorts of assurances peer review does and does not provide. Members of Parliament, 
for example, were surprised to learn that Phil Jones had not been asked for underlying 
data by peer reviewers of important early papers. And the fact that a paper challenging the 
research of a scholar is often given to that same scholar for review and comment, in 
addition to independent reviewers, is not well understood.  

(4) Controversy arose over allegations of misbehavior among scientists at the IPCC. The 
most widely cited email on this subject was from Jones, who wrote: “I can't see either of 
these papers being in the next IPCC report. Kevin and I will keep them out somehow - 
even if we have to redefine what the peer-review literature is!” Phil Jones



DRAFT 8 

and Kevin Trenberth were coordinating lead authors for a chapter of the IPCC’s Fourth 
Assessment (AR4), and the two papers in question suggest that the urban heat island 
effect is responsible for a significant amount of the observed warming in the instrumental 
record, contrary to findings published by several research teams, one of which included 
Jones himself.  The two papers did not appear in the first and second drafts of the relevant 
IPCC chapter, but they were discussed in the final version. There they were 
acknowledged and their conclusions were judged not to be compelling. The quotation 
from the email has been cited as evidence of a determination to exclude views 
inconvenient to the CRU from the IPCC report, or of actual corruption at IPCC. 

When questioned by the Muir Russell review, Jones indicated that the email was written 
in the heat of the moment and “quickly forgotten,” and that the strong negative reaction 
to the papers was a sincerely held conviction that they were scientifically flawed. The 
Muir Russell review found these arguments credible. The review noted that in the 
documented group decision-making process of the IPCC there is no evidence that Jones 
was responsible for excluding the paper from the first two drafts or that he was more 
responsible than any other member of the writing team for the eventual treatment of the 
papers.  

The statement about redefining peer review, though it made headlines, appears 
meaningless and was not the subject of any serious inquiry.  

(5) UK’s Freedom of Information Act and a set of related Environmental Information 
Regulations (EIR) went into effect in 2005. These regulations provided a new means by 
which skeptics could extract data from an unwilling CRU.

The hacked emails indicate that when FOI/EIR requests started arriving, Jones convinced 
university staff responsible for administering the laws that requests coming from skeptics 
were frivolous and unreasonable. He also advised colleagues to delete emails and files as 
a precaution against future requests (and possibly in response to a pending request in one 
case—though Jones denies that any such deletion was actually carried out).  

The Muir Russell review found that the CRU and UEA had failed to comply with the 
letter and spirit of the FOI/EIR laws, and recommended changes in policy and procedure 
at the university to ensure future compliance. A separate inquiry by the UK Information 
Commissioner’s Office (ICO) agreed, and said this was a matter “of considerable 
concern,” and that the Commissioner would “consider whether further action is 
appropriate to secure future compliance.” As for allegations that CRU staff had deleted 
data relevant to an ongoing information request, the ICO said that the emails offered 
“prime [sic] facie evidence of an offence,” but that it could not prosecute due to the 
expired statute of limitations (six months). 

The Muir Russell review also raised some general issues for UK policy-makers. First, in 
the summer of 2009 the CRU had been deluged with 70 FOI/EIR requests within the 
space of a month, the “vast majority” of which were part of an organized campaign of 
McIntyre’s readers. Although the review found that the CRU’s prior refusal to share data 



DRAFT 9 

was partly to blame for the situation, it seemed advisable for UK policy-makers “to give 
guidance on how best to respond to such organised campaigns, consistent with the 
underlying principle of openness.” Second, the scandal raised awareness of the problem 
of applying FOI provisions in heavy-handed ways that could damage the ability of the 
research community to function—for example, by forcing researchers to release work in 
progress, anonymously written peer reviews, and plans for future research. The review 
suggested that the United Kingdom might profitably learn from the way the United States 
has implemented freedom-of-information regulations for the research community. 

Bibliography 

Montford, A.W. The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption of Science. 
London: Stacey International Publishers, 2010 

Oreskes, Naomi and Erik M. Conway. Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists 
Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming. New York: 
Bloomsbury Press, 2010 

Pearce, Fred. The Climate Files: The Battle for the Truth About Global Warming. 
London: Random House, 2010 

The Independent Climate Change E-mails Review (Sir Muir Russell, Chair). Report of 
the Independent Climate Change E-mails Review, July 2010. Available on the Internet: 
http://www.cce-review.org/. 




